Thursday, April 16, 2009

2:a Spisen

Pga Stokholmsgas geniala påfund att byta ut stadsgasen blev jag tvungen att byta ut min snygga 30-tals spis.

Och då blev man varse att om man skulle ha en spis som bara var aningens snygg så fick man dra på spenderarbyxorna.

Det mesta är vitt och trist, eller borstad aluminium (som ngt storkök frn 80-90 talet). Formen är oftast också bara fyrkantig och tråkig, mmmm jag vet att en spis kanske inte ka ha så många andra former, men man kan ha former och detaljer som gör den mindre kantig. Till exempel är gjutjärn, koppar och mässing fasligt snyggt. och sen om man slänger på färg på det så kan det bli hur bra som helst. Under tiden som jag jagade spisar, ugnar och eller hällar så hittade jag lite olika pjäser, en tysk tillverkare gjorde vansinniga kakelbeklädda gjutjärnspjäser med mässingsbeslag. Såg helt sjukt tufft ut men kostade förmodligen som en villa på djurgården med sjötomt.
(Dom såg ut så här på ett ungefär)


Sen fanns det en fransk tillverkare som gjorde riktigt snygga spisar med mässingsdetaljer,

då var jag ännu inte medveten om vad dom kostade för det skyltar man inte med. Så jag ringde till en butik där man reade ut ett skyltexemplar och efter att ha fått berättat för mig att en spis inte bara var en spis utan en möbel och atmosfärförhöjare så fick jag tillslut reda på att det skulle gå på 35.000:-
Så då blev det ett panikinköp av en häll istället. Tänkte jag skulle försöka återskapa formen av min gamla 30-tals spis, som var som ett bord med en ugn under.


En 70 cm häll blev det och sen var planen en 60 cm ugn under.


Men när gasinstallatören kom och snodde min gamla ugn och kopplade in den nya (ovan) fick jag veta att brandskyddsinspektionen inte skulle godkänna hällen för den hamnade för nära 3 angränsande väggar.

Detta skedde i mitten av december 2008. Samtidigt visar det sig att tillverkaren Smeg inte skickat med "dysor" (små gasmunstycken som skall sitta inne i gashällen för att skapa rätt tryck och gasflöde till brännarna) för den nya stadsgasen. Så när gasinstallatören testar hällen brinner gasen i ca 5 sekunder sen låter det som om någon halkar på en tallrik in i en kyrkorgel.
Kontakta försäljaren som kontaktar smeg som skickar nya dysor och jag blänger på hällen som inte kommer godkännas av brandskyddsinspektionen, och jag inser att jag måste skruva bort hela jävla hällen och öppna upp skiten och nanometeranpassa munstyckena för att det skall bli rätt. Så jag skiter i det och funderar på att bygga om köket eller byta spis, och efter flera veckor listar jag ut att det sista är den enklaste vägen ut.

Kontaktar försäljaren igen om att lämna tillbaka hällen och köpa en paketlösning istället. Väntar på svar från försäljaren om det skall gå (ca 15 samtal (& 3 månader) senare (där man blir lovar att bli uppringd, eller kopplad utan att någon ringer eller svarar vid vidarekoppling) så får jag tillslut en ny pjäs och nästa vecka kommer en ny gasinstallatör och en person som skall dra el till ugnen.


5 svåra månader utan matlagningsmöjligheter är snart till ända. Ska bli så jävla nice att kunna laga lite halvnyttig mat till slut.

No comments: