Thursday, August 09, 2007

Skåpet, facket & stoff

Centern med Maud Olofsson vill inte att fackliga organisationer skall kunna vidta stridsåtgärder mot företag som inte har fackligt anslutna medlemmar.

Det har hänt att jag genom vänner hört att företagen de jobbar på aktivt motarbetar att de anställda ansluter sig till någon facklig organisation.

Vissa struntar helt i de lagar och förordningar som finns för hur man anställer personal.

Ett företag tex tar bara in timmanställda, och förlänger deras avtal om och om igen. Fast lagen säger att man bara får ha en visstidsanstälning i ett år därefter skall det gå över till en fast anställning. Det är vad jag har fått berättat för mig iaf. Men timmisarna vågar inte göra ngt åt det eftersom dom inte vill hamna i en konflikt med sin arbetsgivare.


Centern hotar fack
med lagstiftning


Centerpartiet hotar med lagstiftning om
fackens stridsåtgärder inte blir mer proportionella och ”rimliga”.

Enligt Maud Olofsson dras många småföretagare in i konflikter som de egentligen inte är inblandade i.
– Vi förväntar oss att arbetsmarknadens parter tar en diskussion om proportionalitetsprincipen. Om de inte sköter den biten så riskerar de att vi måste gå in med lagstiftning, förklarade hon när centern på onsdagen presenterade sitt program för jobb och
företagande. Centern vill helt stoppa fackens möjligheter att rikta stridsåtgärder mot företag som inte har någon fackansluten personal.
– Vi försvarar kollektivavtalen, men det finns företag och anställda som väljer andra
lösningar och det måste stå de anställda fritt att göra det, sade hon.

http://www.realtid.se/ArticlePages/200708/08/20070808120252_Realtid812/20070808120252_Realtid812.dbp.asp


Jag tycker det helt beror på vad saken gäller. Sen att Regeringen eller del av den går ut och motarbetar fackliga organisationer, bara det är så fantastiskt sjukt. Men så förväntar jag mig inte hellr någonting annat från Maud.

Hon är som en tornado av vansinne som likt diktatorer lyckats inbilla folk att hon inte är så tokig i alla fall. Och en del vinner hon väl på att hon låter som Sverker O frn Plus och soptunnan.

Såg en bild och nu sjunker jag lågt, men jag svär att jag fick för mig att det finns en likhet :D




Och nu till något helt annat.

Jag är klar med mitt gröna asienskåp.
Så ruskigt jävla nöjd.




Kolla på alla små krumelurer

No comments: